Unoszenie się na wodzie jest to umiejętność, która polega na utrzymaniu ciała na powierzchni wody poprzez uzyskanie właściwej pozycji ciała w oparciu o zasady panujące w środowisku wodnym. W artykule podaję informacje jak unosić się na wodzie uwzględniając przy tym najważniejsze elementy i szczegółowo je omawiając.

Unoszenie na wodzie na brzuchu

Jeżeli opanowałeś już takie umiejętności jak zanurzenie głowy pod wodę z wstrzymaniem powietrza na 8 sekund pora zacząć unosić się na wodzie. Aby położyć się na wodzie na brzuchu należy:

1. Stań na płytszej części basenu.
2. Nabierz i wstrzymaj powietrze.
3. Pochyl się i stopniowo połóż na wodzie.
4. Wysuń nogi do tyłu a ramiona do przodu.
5. Skieruj wzrok na dno basenu i utrzymuj pozycję.

Zacznij ćwiczyć leżenie na wodzie na płytszej części basenu

 

 

 

 

 

Wykonywanie i naukę poszczególnych umiejętności pływackich na etapie początkowym najlepiej zacząć na płytszej części basenu. Dzięki temu będziesz czuł się swobodniej i rozluźnisz się w wodzie. W związku z tym łatwiej skupisz całą swoją uwagę na wykonywaniu ćwiczenia. Stawianie pierwszych kroków w wodzie może okazać się dla wielu osób stresującym doświadczeniem. Dlatego zachowanie odpowiedniego komfortu w trakcie nauki sprawi, że unoszenie i utrzymywanie się na wodzie stanie się przyjemną i satysfakcjonującą czynnością.

Wstrzymując powietrze będziesz lepiej utrzymywał się na wodzie

 

Wszystko co ma większą gęstość niż woda, zatonie. Kości i mięśnie mają największą gęstość. Tłuszcz ma mniejszą, natomiast tlen najmniejszą. Gęstość ciała człowieka jest zbliżona do gęstości wody. Dzieje się tak, ponieważ w większości jesteśmy z niej zbudowani. Dlatego nabierając powietrze i je wstrzymując sprawisz, że Twoje ciało będzie lepiej i wyżej utrzymywać się na powierzchni.

Połóż się na wodzie stopniowo i dokładnie

 

Częstym popełnianym błędem w unoszeniu na wodzie jest zbyt gwałtowne rzucanie się na taflę wody. Następstwem tego jest zbyt głębokie zanurzenie ciała pod wodę i mniejsza kontrola nad utrzymaniem prawidłowej pozycji ciała.

Środek ciężkości a leżenie na wodzie

 

Nasze nogi są bardziej umięśnione niż tułów. Natomiast od pasa w górę mamy narządy, mniejsze mięśnie i kości. W związku z tym dolną część ciała mamy gęstszą i cięższą. Dlatego nogi zaczną nam opadać na dno jako pierwsze. Środek ciężkości znajduje się nisko. Bardzo ważne jest to, aby wysuwając wyprostowane ramiona do przodu przesunąć go wyżej w okolice pępka, co przyczyni się do prawidłowej, poziomej pozycji ciała w wodzie.

Skieruj wzrok na dno basenu przyjmując opływową pozycję ciała

 

 

 

 

 

 

 

Prawo Archimedesa mówi o tym, że pływak traci na ciężarze tyle ile waży wyparta przez niego ciało woda. Oznacza to, że każdy element naszego ciała znacznie wynurzony nad powierzchnię wody spowoduje utratę naszej wyporności. Dlatego zbyt wysokie położenie głowy spowoduje opadanie nóg. W związku z tym w trakcie unoszenia na wodzie na brzuchu nad wodą powinna tylko delikatnie wystawać część czepka a wzrok być skierowany na dno basenu. Reasumując, powinniśmy zachowywać oś ciała, w tym czubek głowy, szyję i kręgosłup w jednej linii.

Porady i wskazówki dla początkujących:

 

– aby poprawić równowagę ciała, ustaw szerzej nogi i ramiona.
– w trakcie wykonywania leżenia na wodzie na brzuchu obciągnij stopy
– ćwiczenie powinno być mierzalne i powtarzalne. Każde unoszenie wykonuj na co najmniej 5 sekund
– Praktyka czyni mistrza, powtarzaj i sprawdzaj jak zachowuje się Twoje ciało w wodzie.

Dlaczego tonę, kiedy próbuję się unosić?

 

Z unoszeniem i utrzymywaniem się na wodzie mają problem osoby umięśnione. Dzieje się tak ponieważ mięśnie są gęstsze niż woda i toną. Natomiast poprawę pływalności zauważymy u osób z większym stosunkiem tkanki tłuszczowej do mięśniowej. Takie zjawisko możemy zauważyć nawet w życiu codziennym gotując rosół, gdy tłuszcz unosi się na powierzchni wody a mięso opada na dno.

Podsumowanie

 

Opanowanie leżenia na wodzie na brzuchu sprawia wiele radości dla osób dorosłych. Ponadto jest to umiejętność, która pozwala poczuć się pewniej w środowisku wodnym i przejść do elementarnych ruchów pływackich. Przede wszystkim bardzo ważne jest to aby nie zaczynać nauki pływania od ,, deski ” a od leżenia na wodzie bez punktu podparcia. Nabycie tej umiejętności pozwoli Ci szybciej przejść przez kolejne etapy nauki pływania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *