Jak utrzymać się na wodzie na plecach? Leżenie na wodzie na plecach to bardzo ważna umiejętność pływacka. Opanowując leżenie na wodzie na plecach będziesz czuł się w wodzie bezpieczniej i bardziej komfortowo. Ponadto, jest to umiejętność pływacka stanowiąca podstawę stylu grzbietowego oraz unoszenia się na wodzie bez zbędnej utraty energii. Chcesz się dowiedzieć jak unosić się na wodzie? Do dzieła!

Często popełniany błąd podczas przyjmowania pozycji na plecach na wodzie

 

Istotny wpływ na to, czy uda nam się wykonać leżenie na wodzie na plecach jest sposób położenia się na taflę wody. Dzieje się tak, ponieważ spora liczba osób zamiast powoli i spokojnie położyć swoje ciało na wodzie, rzuca się na nią. Następstwem tego jest przykrycie naszej twarzy przez wodę, co nie jest zbyt przyjemne ze względu na to, że w tej pozycji woda szybko dostaje się do nosa. Kładąc się na wodzie pamiętaj aby kłaść się powoli i swobodnie.

Jak położyć się na wodzie na plecach aby nie nabrać wody do nosa i ust?

 

1. Nabierz dużą dawkę powietrza i wstrzymaj ją w płucach. Płuca są jak worki wypełnione powietrzem, więc zwiększą naszą pływalność.

2. Powoli połóż głowę na taflę wody tak, aby wzrok był skierowany na niebo / sufit basenu. Uszy muszą być zanurzone w wodzie. Natomiast linia wody powinna znajdować się w połowie policzka.

 

Pozycja głowy w leżeniu na plecach w wodzie

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Płynnie przenieś ramiona pod wodą za głowę i pozostaw wyprostowane, tak aby dłoń była tuż pod powierzchnią wody. W ten sposób przeniesiesz środek ciężkości z okolicy nóg w nieopodal pępka. Sprawi to, że nogi zaczną się unosić ku powierzchni wody. Jest to bardzo ważne ponieważ nogi są zbudowane z większej ilości mięśni, które toną. Przesuwając środek ciężkości robimy tak zwaną dźwignię, co bardzo pomaga w utrzymaniu korzystnej pozycji ciała.

 

Przejście ramion pod wodą w leżeniu na wodzie na plecachUtrzymywanie się na plecach na wodzie

 

 

 

 

4. Utrzymuj równoległą pozycję ciała do tafli wody poprzez napięcie mięśni pleców i brzucha. Pamiętaj aby biodra i pępek utrzymywać blisko powierzchni wody. Jeżeli zbliżysz łopatki, wyprostujesz plecy z pewnością łatwiej będzie Ci utrzymać biodra wyżej przy powierzchni wody.

Jak utrzymać się na plecach na wodzie przez dłuższy okres czasu?

 

Pewne jest to, że człowiek nie wytrzyma zbyt długo z pełnymi powietrza płucami. Prędzej czy później nastąpi wymiana gazowa, co spowoduje utratę naszej wyporności. Kluczem do utrzymania się przez dłuższy czas na wodzie jest kontrola oddychania poprzez głębokie wdechy.

Jak bezpiecznie wstać na nogi z pozycji leżącej na wodzie? 

 

Większość osób wstanie na nogi naturalnie, jednak z doświadczenia wiem, że część osób ma z stawaniem z leżenia na plecach na wodzie spory problem. Dlatego dokładnie wyjaśnię jak to zrobić:

 

Wstawanie z leżenia na plecach na wodzie

 

1. Skieruj głowę do przodu w kierunku stóp.
2. Ugnij nogi w kolanach i przybliż je do klatki piersiowej.
3. Jeżeli kolana masz blisko klatki piersiowej i głowę skierowaną do przodu, to oznacza, że Twoje ciało przyjęło mniej więcej kształt koła z głową nad wodą. Koło łatwo jest obracać. Więc następnie musimy pomóc sobie ramionami. Ramiona prowadzimy z za głowy do dna a następnie do powierzchni łapiąc jak najwięcej wody na dłonie. W ten właśnie sposób obrócimy swoje ciało, tak że staniemy pewnie nogami na dnie.

Jakie są najczęstsze problemy utrudniające położenie się na plecach na wodzie?

 

Problemem jest niska pływalność ciała u osób mocno umięśnionych lub z niską zawartością tkanki tłuszczowej w stosunku do mięśniowej. Jeżeli jesteś mocno umięśnioną osobą pamiętaj, aby nabrać dużo powietrza do płuc. Tlen jest lżejszy niż tłuszcz czy woda.

Zapadanie się bioder pod wodę powoduje niekorzystną pozycje ciała. Dłonie nad powierzchnią wody znajdujące się za głową powodują opadanie nóg. Pamiętaj, aby trzymać plecy proste, a dłonie pod taflą wody.

Kolejną przeszkodą jest lęk przed wodą. Jeżeli masz problem z lękiem przed wodą, wykonuj leżenie na wodzie rób z drugą osobą / instruktorem. Pamiętaj jednak, aby opanować umiejętności pływackie, takie jak: zanurzenie głowy, wdech, wstrzymanie powietrza na 8 sekund pod wodą, równomierny wydech, leżenie na wodzie na brzuchu.

Należy zwrócić uwagę na to, że lęk przed wodą wydłuża naukę i opanowywanie umiejętności pływackich, w tym utrzymywania się na wodzie na plecach, jak i brzuchu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *