Jak opanować lęk przed wodą? Strach przed wodą jest przeszkodą w nauce pływania, z którą mierzę się jako trener / instruktor pływania ucząc podstawowych umiejętności pływackich osoby dorosłe . Często osoby z lękiem przed wodą przywołują w swojej głowie obrazy przedstawiające możliwość utonięcia, topienia się, problemy z łapaniem oddechu, zalaniem oczu, uszu czy ust. Ponadto ich wrażliwość na bodźce, jest bardzo wysoka. Sprawia to, że czują się w wodzie niepewnie. Boją się zanurzyć głowę w wodzie, oderwać nogi od dna, mają opory przed zanurzeniem twarzy, w tym ust, nosa czy uszu oraz czują strach przed głęboką wodą. Ponadto obawiają się utraty równowagi wynikającej z właściwości środowiska wodnego, zachlapania wodą przez blisko znajdujące się osoby.

Wskazówki, które pomogą Ci opanować lęk przed wodą:

 

  1. zacznij od zanurzenia głowy w wodzie wstrzymując powietrze
  2. połóż się na wodzie na brzuchu trzymając się krawędzi basenu
  3. ćwicz wstawanie przechodząc z pozycji leżącej do pionowej.
  4. staraj się stopniowo położyć na plecach na wodzie
  5. podziel naukę danej umiejętności na części składowe

Opanowanie powyższych umiejętności pływackich ułatwi pokonanie strachu przed wodą. Przede wszystkim musimy pamiętać, że osoba z lękiem przed wodą powinna się uczyć metodą analityczną. Dlatego każdą umiejętność dzielimy na poszczególne części. Dzięki temu, nauka będzie przebiegać płynnie, krok po kroku i stanie się bardziej atrakcyjna.

Z mojego doświadczenia wynika również, że lęk przed wodą częściej występuje u kobiet. Obawiają się zrobić pierwszy krok, wstydzą się wzroku innych osób znajdujących się na basenie. Pewnego razu jedna z kursantek oznajmiła mi, że przed pierwszą lekcją zastanawiała się, czy będąc już z szatni nie zawrócić się z powrotem do domu.

Jak moi kursanci opanowują lęk przed wodą?

 

Przede wszystkim wszelkie ćwiczenia wykonujemy etapami. Dzięki temu łatwiej jest wykonać poszczególne ćwiczenia. W związku z tym osoba ucząca się pływać z biegiem czasu rozluźnia się w wodzie. Ponadto czuje się pewniej, jest w stanie przechodzić przez kolejne etapy stanowiące większe wyzwanie:

Zanurzenie twarzy i głowy pod wodę

Zanurzenie pod wodę twarzy i głowy

Zanurzenie twarzy i głowy pod wodę również robimy stopniowo. Najpierw zanurzamy usta trzymając się krawędzi. Przyzwyczajamy się. Następnie nos. Z pewnością na początku będziecie czuć się niekomfortowo. Woda będzie nalewać się Wam do nosa, uszu. Nie martwcie się. Wykonując spokojnie ćwiczenia wszystko opanujecie. W związku z tym będziecie się czuć przyjemnie.

Leżenie na wodzie na bruchu

Leżenie na wodzie na brzuchu

Zdjęcie przedstawia moją kursantkę, która już najcięższy okres z lękiem przed wodą ma za sobą i przeszliśmy sprawnie do nauki kraula i stylu grzbietowego ( stylów długiej osi ). W tym przypadku był silny lęk przed wodą. Dodatkowo strach przed oderwaniem nóg od dna. W związku z tym rozbiliśmy na etapy umiejętność leżenia na wodzie na brzuchu i wstawania z leżenia. Wykonywaliśmy następujące ćwiczenia:

  • nabranie dużej ilości powietrza i położenie się na wodzie trzymając się krawędzi basenu.
  • wstrzymując powietrze i leżąc na wodzie trzymając krawędź basenu co chwilę odrywaliśmy ręce od krawędzi i ją łapaliśmy,
  • leżąc i trzymając krawędź basenu kolejno kursantka opierała jedną, potem drugą rękę na dnie. Następnie przyciągała ugięte nogi to klatki piersiowe. Łapiąc wodę na wewnętrzną część dłoni następowało pociągnięcie ramion pod wodą za plecy dokręcając się do pionu i wyjmując głowę nad wodę.
  • poślizgi z makaronem. Wytrącenie równowagi trzymając makaron z przodu. Kolejną czynnością było puszczenie makaronu i wsadzenie pod nim dłoni.
  • samodzielne poślizgi do krawędzi.
  • samodzielne poślizgi wraz ze wstaniem

 

  • Unoszenie się na wodzie bez punktu podparcia

    Unoszenie się na wodzie bez punktu podparcia. W ten sposób nabieramy pewności i rozluźniamy się w wodzie.

    Stopniowe wstawanie z leżenia na wodzie

    Stopniowe wstawanie z leżenia na wodzie. Strzałka pokazuje kierunek pociągnięcia ramion pod wodą w celu dokręcenia ciała tak aby stanąć stopami na dnie.

 

Jak opanować lęk przed wodą

Jak opanować lęk przed wodą? Na powyższym zdjęciu kursantka leży na wodzie na brzuchu. Jej wzrok jest skierowany na dno basenu dzięki czemu zachowuje prawidłową pozycje ciała i nogi wraz z biodrami znajdują się przy powierzchni wody.

Pokonanie lęku przed wodą

 

Wstawanie na nogi z leżenia na wodzie na brzuchu

Wstawanie na nogi z leżenia na wodzie na brzuchu.

Na powyższym zdjęciu kursantka wstaje na nogi z leżenia na wodzie na brzuchu. Dzięki tej umiejętności wykonujemy poślizgi w wodzie z samodzielnym wstaniem na nogi. Następnie dodajemy prawidłową pracę nóg. Kolejnym krokiem jest łączenie naprzemiennej pracy nóg z pracą ramion. Tym samym mamy podstawy do budowy kraula.

Swobodne oddychanie w wodzie

 

swobodne oddychanie w wodzie sprawi, że poczujesz się pewniej. Prawidłowy wdech i równomierny wydech do wody jest podstawą dla wykonywania wielu ćwiczeń. Opanowany oddech w środowisku wodnym pomoże Ci się rozluźnić w wodzie. Pamiętaj. Wdech i wydech możesz ćwiczyć również w domu. Przede wszystkim poprzez wydychanie powietrza do miski z wodą lub do wody będąc w wannie.

Rozróżniane są również podstawowe ćwiczenia dla początkujących:

  • bezdech, czyli wstrzymanie powietrza na 5 sekund nad wodą
  • bezdech, wstrzymanie powietrza na 5 sekund pod wodą
  • wdech ustami i wydech nosem do wody ( wdech 1 sekunda a wydech 3 lub więcej sekund ).
  • wdech ustami i wydech nosem do wody z wydaniem dźwięku ( Spółgłoska M,K )
  • bezdech po wydechu

Jaka jest przyczyna lęku przed wodą?

 

Przede wszystkim  w rozmowie z moimi kursantami wychodzi zazwyczaj to, że powodem ich strachu przed wodą jest nieprzyjemna sytuacja związana z wodą zaistniała w przeszłości. Topienie się w stawie nieopodal domu jako dziecko, negatywne odczucia z zajęć grupowych, nagłe wrzucenie, wepchnięcie do głębokiej wody w celu dowcipu, wpadnięcie do zbiornika wodnego jako dowcip, bycie świadkiem traumatycznego wydarzenia i wiele innych przykrych doświadczeń słyszanych od moich podopiecznych. Kolejnym powodem hydrofobii  jest brak kontaktu z wodą. Będąc w brzuchu mamy, przebywamy w środowisku wodnym. W związku z tym po urodzeniu jako niemowlaki jesteśmy w stanie wykonywać w wodzie wiele pozytywnych czynności związanych z nauką pływania, jak odruchowe wstrzymanie oddechu. Jednak ta umiejętność zanika około 6 miesiąca życia jeżeli nie kontynuujemy zajęć pod okiem specjalistów.

Następnymi powodami obaw przed wodą są predyspozycje genetyczne oraz negatywny wpływ na nas innych ludzi. Słyszymy od bliskich, znajomych aby nie wchodzić do wody ponieważ jest to niebezpieczne, ich traumatyczne doświadczenia lub zwiększające nasz niepokój  teksty typu – nie nauczysz się pływać, po co Ci to? Strachu przed wodą można nauczyć się od rodziców. Rodzic bojący się wody może przekazać strach swojemu dziecku.

Co to jest lęk przed wodą?

 

Lęk przed wodą jest reakcją fizjologiczną. Nasz mózg uważa wodę za niebezpieczeństwo i nasze rozumowanie oraz ciągłe mówienie, że się uda – nie wiele da. Opanowanie lęku przed wodą polega na etapowym zdejmowaniu blokad. Dodatkowo przyzwyczajaniu się do środowiska wodnego i powtarzaniu odpowiednio dobranych ćwiczeń. W tym wypadku, ważne są pozytywne bodźce, odczucia, które musimy wnieść w miejsce tych negatywnych.

Boisz się wody? – rozluźnij się w wodzie

 

Zawsze mówię swoim kursantom z lękiem przed wodą, że najważniejsze jest próbowanie – każda próba jest dla nas sukcesem. Oznacza to, że jeśli coś nam nie wyjdzie, nie przejmujmy się tym. Sukcesem jest próbowanie a ,że znalazłeś/łaś się na basenie to już wielka wygrana. Przykładowo umiejętność położenia się na wodzie rozbijam na prostsze ćwiczenia poprzedzające. Próby wykonywania tych prostszych ćwiczeń mogą się wydawać dla kogoś z boku czymś naturalnym, ale dla osoby z lękiem przed wodą to wieli krok i walka z samym sobą. Ważna jest tutaj pomoc i wsparcie ze strony trenera. Dlatego też zawsze jestem z osobą uczącą się pływać w wodzie, motywuje i wspieram.

Boisz się wody? Nie jesteś sam/a. Nie poddawaj się.

 

Jeżeli masz lęk przed wodą, boisz się wody musisz pamiętać aby się nie poddawać. Wszelkie próby – nie koniecznie udane traktować jako sukces. Daj sobie więcej czasu pamiętając o tym, że poprzez wykonywanie ćwiczeń, próby musisz przyzwyczajać swój organizm i układ nerwowy do środowiska wodnego. Prawidłowo dobrane ćwiczenia i obecność, wsparcie instruktora dostarczy wiele pozytywnych bodźców, które sprawią, że przebywanie w wodzie stanie się przyjemne. Wdech, wydech, zanurzenie głowy w wodzie, położenie się na wodzie z oderwaniem nóg od dna wprawi Cię w stan relaksu, poczujesz się przyjemnie i spokojnie. Ponadto, będzie Cię czekać jeszcze wiele wyzwań i satysfakcji z postępów w nauce pływania oraz radości z nabytych umiejętności pływackich. Przede wszystkim musisz wiedzieć, że osoby z lękiem przed wodą opanowują swoją słabość, zdejmują blokady i samodzielnie pływają na głębokiej wodzie poprawną techniką poszczególnymi stylami.

Jak opanować lęk przed wodą – podsumowanie

 

Mam nadzieję, że czytając mój artykuł mimo, że boisz się wody, podejmiesz wyzwanie. Masz już wskazówki jak opanować lęk przed wodą. Spróbuj! Ponieważ naprawdę warto. Nauka pływania dla dorosłych to super sprawa. Tylko… jeżeli boisz się wody, potrzebujesz cierpliwości i dobrze dobranych ćwiczeń. Spora liczba osób mających lęk przed wodą boi się położyć na wodzie, boi się wstać z leżenia na brzuchu na wodzie. Są to podstawy potrzebne do pójścia dalej z kolejnymi ćwiczeniami. Życzę wiele satysfakcji i wary w siebie, będzie dobrze 😉

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *