Bezpieczeństwo nad wodą

Bezpieczeństwo nad wodą rozumieć należy jako połączenie wysokich umiejętności pływackich z wiedzą, zdrowym rozsądkiem oraz asertywnością. Dzięki umiejętnością pływackim w niebezpiecznej sytuacji zachowasz większy spokój i opanowanie. Wiedza pozwoli Ci określić stopień zagrożenia. Zdrowy rozsądek podpowie Ci, na jakie działania pozwala Twój stopień opanowania umiejętności pływackich. Natomiast dzięki asertywności unikniemy ryzykownych sytuacji, do których namawiają nas inni.

Zdrowie jest największą wartością w życiu człowieka. Zdrowi możemy spełniać marzenia, realizować cele, widywać się z bliskimi oraz zwyczajnie być szczęśliwymi. Dlatego tak ważne jest, aby otoczyć je należytą ochroną. W mediach stale słyszymy o utonięciach, czy groźnych przypadkach, które często mają miejsce nad różnymi akwenami. Dlatego ważny jest powszechny i stały przekaz informacji, dotyczących bezpiecznego obcowania z wodą. Przede wszystkim mamy do czynienia z żywiołem, który nie wybacza niewiedzy, przypadku, braku rozsądku i umiejętności pływackich.

Zasady zachowania bezpieczeństwa nad wodą

Unikaj spożywania alkoholu

 

Powinniśmy unikać picia alkoholu nad wodą, tym bardziej przed wejściem do wody. Ponadto picie trunków daje zły przykład dla dzieci, które mogą później takie wzorce praktykować bez nadzoru dorosłych.

Podczas upalnych dni wraz z potem tracimy ważne dla naszego serca elektrolity: magnez, potas, sód. Dodatkowo spożywając moczopędne trunki pozbywamy się mikroelementów. W związku z tym podczas skoku do zimnej wody nasze rozszerzone naczynia szybko się kurczą, tym samym zwiększając prawdopodobieństwo udaru, czy zawału.

Działanie alkoholu zależy od jego stężenia we krwi:

0,2-0,5 – euforia, zmniejszenie krytycyzmu, znikome zaburzenie równowagi.
0,5-0,7 – mniejsza samokontrola, błędna ocena własnych możliwości, obniżenie sprawności ruchowej.
0,7-2 – zaburzenie równowagi oraz koordynacji ruchowej, brak logicznego rozumowania, opóźnienie reakcji, wzrost ciśnienia krwi, pobudzenie akcji serca.

Korzystaj z kąpieli na plażach strzeżonych

 

Minie mnóstwo czasu zanim ratownicy dotrą do konkretnej tzw. dzikiej plaży. W związku z tym osoba potrzebująca pomocy uzyska ją o wiele szybciej na obszarach strzeżonych. Dodatkowo dna otoczonych opieką miejsc do kąpieli są oczyszczane z niebezpiecznych przedmiotów: szkieł z pobitych butelek, puszek i innych ostrych rzeczy. Sprawia, to że zdecydowanie lepszym wyborem jest korzystanie z atrakcji wodnych w obrębie otoczonego ochroną obszaru przez wyspecjalizowanych ratowników.

Uważaj na dzikie plaże

 

Dzikie plaże są to zazwyczaj nieprzebadane miejsca. W związku z tym nie znamy ich układu dna. Nie wiemy, w którym miejscu skończy się nam grunt pod nogami. Ponadto dzikie plaże są rzadko odwiedzane przez inne osoby. Dlatego w niebezpiecznej sytuacji, w trakcie samotnej kąpieli uzyskanie pomocy będzie olbrzymim problemem

Nie wypływaj na głęboką wodę

 

Zawsze zachowuj ostrożność. Nie wypływaj daleko, jeśli nie posiadasz wystarczających umiejętności pływackich. Natomiast jeśli jesteś doświadczonym pływakiem, bądź przykładem dla innych. Widząc, że ktoś jest zmęczony i wypływa daleko od brzegu, zareaguj i zasugeruj tej osobie odpoczynek.

Obserwuj słońce

 

Promienie odbijające się od kropli wody, piasku mogą znacznie zintensyfikować swoje działanie na nasze ciało. W związku z tym pamiętaj aby używać wszelkich kremów, filtrów chroniących przed słońcem. Ponadto pamiętaj o osłanianiu swojego ciała poprzez różne nakrycia.

Pij dużo płynów

 

Nawadniaj się. Pamiętaj aby mieć pod ręką wodę do picia. Często się zdarza, że na plażach podejmujemy mniejszą lub większą aktywność i szybko się pocimy. W związku z tym możemy ulec odwodnieniu, przegrzaniu. Zawroty głowy, nudności powinny być powodem naszego niepokoju.

Bądź widoczny

 

Nie tylko my korzystamy z danego zbiornika wodnego. Wypływając dalej, oddalając się od brzegu zbliżamy się do obiektów pływających. W związku z tym bez odpowiedniego zabezpieczenia nie nurkuj, ani nie zanurzaj się na konkretne głębokości. Obiekty pływające takie jak skutery, motorówki mogą stanowić znaczne niebezpieczeństwo. Dzieje się tak ponieważ jesteśmy mało widoczni a będąc pod wodą nie jesteśmy w stanie określić skąd nadchodzi dźwięk. W związku z tym pływając z dala od brzegu należy mieć na głowie jaskrawy, widoczny czepek. Naszą obecność nad wodą dodatkowo zaznaczy bojka asekuracyjna.

Nie oddalaj się od brzegu na materacu

 

Pamiętajmy o tym, że materac, czy inne dmuchane przedmioty nie zapewnią nam należytej ochrony przed utonięciem. Dodatkowo nie mając kontaktu z dnem, nie jesteśmy w stanie określić głębokości. W związku z tym osoby z niskimi umiejętnościami pływackimi, mogą mieć trudności z powrotem na plażę.

Pilnuj swoich dzieci

 

Przebywanie nad wodą do wspaniałe przeżycie dla młodej osoby. Dlatego warto aby nasza pociecha wspominała ten pobyt jak najlepiej. Wobec tego jak pilnować nasze dzieci nie ograniczając im swobody ruchu, dostępu do zabawy? Powinniśmy przeprowadzić ważną rozmowę podczas, której wyjaśnimy najważniejsze zasady. Wobec tego dziecko powinno znać:

– swoje imię, nazwisko, adres zamieszkania.
– ubiór i rolę ratownika.
– obiekt orientacyjny, który pomoże w odnalezieniu rodziców.

Bezpieczna zabawa z dziećmi w wodzie

 

Będąc nad akwenem, gdzie występują duże fale zachowuj szczególną ostrożność. Przede wszystkim mając dziecko w wodzie przed sobą zawsze pozostawaj w pozycji przodem do brzegu.

Nie skacz do wody w miejscach nieznanych

 

Słaba widoczność wody sprawia, że nie jesteśmy w stanie zobaczyć rzeczy, które znajdują się na dnie. Dodatkowo dno po pewnym czasie może znacznie się zmienić. Z dnia nadzień mogą napłynąć różne szkła, ostre przedmioty lub większe pozostałości po budowie obiektów przybrzeżnych.

Unikaj złych warunków atmosferycznych

 

Obserwuj pogodę. Unikaj burzy, mgły, silnego wiatru. Zmiany w sile kierunku wiatru mogą powodować prądy wodne. Natomiast gęsta mgła znacząco ogranicza widoczność.

Uważaj na słodkie potrawy, napoje

 

Słodkie rzeczy przyciągają owady, w tym osy. W sytuacji, gdy zostaniemy użądleni w język możemy ponieść niemiłe konsekwencje.

Zachowanie wobec tonącego w wodzie

 

Na samym początku powiadamiamy służby ratunkowe. Osoba tonąca jest zawsze silniejsza. W związku z tym do niej nie podpływamy. Staramy się podać tonącemu przedmiot utrzymujący się na wodzie.

Używaj kamizelek ratunkowych

 

Przebywając na danych obiektach pływających stosujemy kamizelki ratunkowe. Kapoki po uderzeniu w głowę, utracie przytomności znacznie zwiększą nasze szanse na przeżycie.

Ważne informacje

 

Hipotermia

 

Hipotermia zaczyna się przy temperaturze ciała 35 stopni. Zazwyczaj osoby mające hipotermię nie wiedzą co się z nimi dzieje. W związku z tym bardzo ważna jest znajomość jej objawów:

– występowanie dreszczy
– niewyraźna mowa
– sine usta, wargi, dłonie, uczy
– spowolnione tętno i oddech

Prąd odpływowy

 

Fale wędrują z miejsc głębokich do płytkich i załamują się przy brzegu. Prąd odpływowy powstaje, kiedy fale załamują się w jednym miejscu bardziej niż w innym.

Jak rozpoznać prąd odpływowy?

należy uważnie obserwować brzeg w celu znalezienia poniższych niepokojących sytuacji:

– pas pieniącej się, buzującej wody,
– obszar występowania piany, roślin, odpadów poruszających się w stronę morza,

Jak wypłynąć z prądu odpływowego?

W tym wypadku powinniśmy zachować spokój i przestać walczyć z prądem. Nie próbuj płynąć w kierunku brzegu. Dryfuj, płyń wraz z kierunkiem prądu. Następnie gdy prąd osłabnie, staraj się wypływać z niego równolegle do linii brzegowej.

Toniemy w ciszy

 

Osoba tonąca, zazwyczaj będzie to robić w ciszy. Jest to związane, z tym, że oddychanie jest ważniejszą czynnością niż wydawanie dźwięku, wołanie o pomoc. Dlatego osoba tonąca w pierwszej kolejności będzie próbowała nabrać powietrze do płuc.

Podsumowanie

 

Stosując powyższe zasady bezpiecznie i komfortowo spędzisz czas nad wodą. Stale powinniśmy poszerzać i zdobywać wiedzę na temat zagrożeń, jakie mogą nas spotkać nad akwenami. Ponadto zdobytą wiedzę, doświadczenia należy przekazywać szerokiemu gronu osób. Ważnym aspektem zredukowania liczby utonięć jest uświadamianie jak silnym żywiołem jest woda. Nie powinniśmy również zapominać o stałym rozwijaniu umiejętności pływackich. Nie tylko zwiększą one nasze bezpieczeństwo nad wodą, ale również pozytywnie wpłyną na nasz stan zdrowia.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *